torsdag 14 maj 2009

Grönsakslandet

Vi har snart haft vår gård i 4 år. Under den här tiden har det hela tiden pågått en förvandling som förmodligen aldrig kommer att ta slut. Något som har stått högt på min önskelista har varit ett växthus och en köksträdgård, men detta har så klart inte fått högsta prioritet eftersom det inte är livsnödvändigt. Växthuset är fortfarande "bara" 36 gamla fönster som står och väntar i uthuset. Däremot så har köksträdgården blivit verklighet.
"Landet" består av sex stycken pallkragar som jag målat med röd slamfärg.
Jag och barnen har sått diverse grönsaker och kryddor i fem av dem och i den sjätte har vi planterat kryddor från underbara Österlenkryddor - verkligen värt ett besök om man har vägarna förbi.
Till sockerärtorna har jag bundit ihop pilegrenar till små växtstöd. Nu väntar jag bara på att de ska slingra sig upp.
Jag har letat land och rike runt efter de rätta växtskyltarna. På Österlenkryddor hittade jag de här enkla och vackra skyltarna i zink. De är perfekta att skriva på med blyerts, så kan man sudda ut och skriva igen.

5 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Vilken härlig trädgård.Vackra bilder.Ja en trädgård blir nog aldrig färdig.Men det är charmigt på sitt sätt.Ha en skön dag kramiz ~~~~~RITA~~~~~.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Mia!
Oj så länge sen jag var här och hälsade på.
Så härligt du har gjort med köksträdgården! Det ser jättefint ut... och så kul sen att gå och plocka färska kryddor och grönsaker med dina små barn!
Kram
Marie

AK/CanCan sa...

O jag får oxå lust..men tiden..Pallkrage odling smart. Är kanske lättare att hålla ogräset borta om man sår tätt?? Hoppas du hade trevligt i torsdags på CanCan;s tjej kväll. Jätte kul att du kom ut. Må så gott!

Huset på kullen sa...

Viken mysig trädgård, vi har också en massa planer för trädgården och det kommer nog också bli ett evithetsprojekt. Jag skulle också vilja plantera lite kryddor, får se om det blir av detta året =)

Kram Linda

Cilla sa...

Så fint du gjort!
Kul när barnen kan var med.
Vi väntar just nu på att morötter och majs ska komma upp.